Over ping pong shows, Banana Pancakes en Thaise recepten

Niets tijdens mijn reizen naar Thailand dat meer indruk op me maakte dan ping pong shows. Juist ja, ping pong shows. Niet als in: een wedstrijd tussen 2 personen aan een ping pong tafel, gewapend met paletjes en een balletje. Wel als in: vrouwen die vanalles uit hun ‘punani’ (want zo heet dat daar) toveren. Op algemene aanvraag wil ik hierover gerust eens een blogje schrijven. Al dan niet opnieuw met tekening. Maar dan zorgt u best dat u niet net gegeten hebt.

Maar waar was ik? Juist: niets dat meer indruk op me maakte dan ping pong shows. Op twee dingen na dan toch: Banana pancakes. Niet te vergelijken met de pannenkoeken zoals wij ze kennen, al zijn die van mijn grootmoeder ook belachelijk lekker. Banana pancakes zijn Het Beste Dessert Ooit. En zeker als je ze laat besprenkelen met Nutella. Elke avond deed ik me eraan te goed in Thailand. Moeilijk was dat niet, want je vond ze letterlijk op elke hoek van de straat, in van die eetkarretjes (geen flauw idee hoe ik ze anders moet noemen.)

Spieraandoening of niet: soms -ook al had ik al erg veel last door het vele stappen- maakten we een ommetje om toch nog maar een extra Banana Pancake (hoofdletters, want ze zijn het waard) te gaan scoren. Daarna ging ik -al mankend- gewoon op pure adrenaline en suikers naar het hotel. Probleem opgelost.

Ok, dat was het eerste ding dat nog net iets meer indruk maakte dan de ping pong shows. Het tweede: zo ongeveer al het andere lekkers in Thailand. Noedelsoep to die for, really. Ik begrijp niet hoe ze het doen: aan het kraampje kies je gewoon welk soort noedels je wil, en welk soort vlees of vis. Eén minuut later komen ze je kommetje brengen. Voor gemiddeld 1 euro. 1! M’n vriend vertrouwde die onhygiënisch uitziende wankele karretjes eerst niet echt, maar ook hij kon na 1 proevertje niet meer weerstaan aan de lokroep van zijn smaakpapillen. En die worden nochtans vaak en goed gevoed, wees gerust.

Kreeft, noedel- en rijstschotels, fish with eyes (dat en de graten waren het enige dat ik op m’n bord liet liggen), hemelse vruchtensapjes en de mooiste en meest smaakvolle fruitjes ever… Thais eten en drinken is het beste wat er is, en elke keer ik eraan denk, word ik gewoon triestig omdat ik het hier moet doen met een bushalte op elke hoek van de straat in plaats van een eetkarretje.

Dus wat doe je dan als je schoonfamilie langskomt? Aziatisch koken natuurlijk. En om indruk te maken, moet je vooral niet kiezen voor iets wat je al onder de knie hebt, maar voor 3 volledig nieuwe recepten waarvan je niet weet of het op iets zal lijken. Want dat is gewoon de logica van een lichtjes gestoorde vrouw.

Mijn menu:

Noedelsoep met kip en paksoi

Noedelsoep met kip en paksoi

Ingrediënten (2 personen):
150 gr kipfilet
250 gr baby-paksoi
3 lente-uitjes
2 eetlepels plantaardige olie (bij voorkeur arachide)
3/4 liter kippenbouillon
125 gr dunne eiermie of rijstnoedels
suiker
zout
witte of zwarte peper

Bereidingswijze:
Snijd de kipfilet in reepjes van 1/2 cm.
– Haal de blaadjes van de paksoi los, gooi het harde stronkje weg.
– Was de blaadjes en snijd ze in stukken van ± 3 cm.
– Snijd de lente-uitjes in stukken van ± 3 cm.
– Zet een wok of zware pan op een matig vuur, voeg de olie toe en laat die dampend heet worden.
– Roerbak de kipfilet ± 30 seconden tot de reepjes aan alle kanten wit zijn.
– Voeg de groenten toe en roerbak die een 5-tal minuten.
– Voeg het water of de kippenbouillon toe, breng de soep aan de kook en laat haar in een gesloten pan ± 10 minuten koken.
– Breng de soep op smaak met een snufje zout en suiker.

En doe nu vooral niet wat ik deed: de noedels de laatste minuten toevoegen, als je nog niet van plan bent de soep meteen op te dienen. Ik dacht slim te zijn en m’n soep op voorhand al te maken, om ze daarna nog even terug op te koken. Wel: niét doen dus. M’n noedels hadden al het vocht zodanig opgezogen dat er van soep niet veel sprake meer was. En ik had nochtans 8 liter gemaakt. Bewonder je me toch zo hard dat je dit zelf toch ook eens wil proberen: Red de boel daarna dan gewoon door ‘het noedelgerechtje’ in een kommetje te doen, en giet er dan nieuwe kippenbouillon bij;)

Phat phak mangsawirat (Roergebakken paddestoelen en groenten)

Phat phak mangsawirat (Roergebakken paddestoelen en groenten)

Mijn recept vereiste deels gedroogde shiitakes, maar ik raad aan deze gewoon te vervangen door verse exemplaren. De smaak ervan is te sterk, en de textuur veel te taai.

Ingrediënten (2 personen):
4 shiitakes, in 4 stukken gesneden
100 gr in plakjes gesneden champignons
100 gr in de lengte doormidden gesneden babymaïs
100 gr in grove stukken gesneden witte kool
50 gr sugar snaps (zoete peultjes)
50 gr sojascheuten
1 eetlepel fijngehakte knoflook
1/2 theelepel zout
1 eetlepel sojasaus
1/2 theelepel suiker
1/2 dl plantaardige olie 

Bereidingswijze:
– Verhit de olie in een wok.
– Voeg de knoflook toe en bak die goudbruin.
– Voeg de shiitakes toe en roerbak tot ze beetgaar zijn.
– Voeg de shiitakes, champignons, maïs, kool, sugar snaps, zout, sojasaus en toe.
– Roer alles goed door en breng het voorzichtig aan de kook.
– Voeg tenslotte de sojascheuten toe en laat die nog even bakken.
– Serveer met noedels of rijst.

Thaise garnalen

Thaise garnalen

Ingrediënten (2 personen):
300 g grote scampi
4 bosuitjes
verse gember
6 sjalotjes
2 worteltjes
Wat zoete sojasaus
Voor de fans van pikant: chilipepers naar smaak

 Bereidingswijze:
– Pel de garnalen en haal het darmkanaal eruit.
– Snijd de bosuitjes en de worteltjes in flinterdunne plakjes.
– Hak de sjalotjes en een stukje gember fijn.
– (Snijd de chilipeper met de zaadjes in dunne plakjes).
– Verhit wat zonnebloemolie in een wok en bak de sjalotjes, de gember (en de chilipeper) even aan.
– Voeg er de garnalen, de worteltjes en de bosuitjes bij en roerbak 2 minuten op hoog vuur.

Smakelijk!

Standaard

Geef een reactie

